Saturday, April 15, 2006

L'Arbre Chambak

L’Arbre Chambâk - The Chambâk tree
Srey Bandaul

Opening: French Cultural Centre:
Thursday 27th... 6.30 pm



Srey Bandaul learned to draw in 1986 at the "Site 2" refugee camp, on the Thai-Cambodian border. His teacher, Mrs Véronique de Group (from France) still works with Association Phare Ponleu Selapak in Battambang.

"Chambâk" is the name of a wild tree whose fruits are edible. One can also eat the stone inside

“Chambâk”, is also the name of a little girl who Bandaul was in love with when he was 9. It was his first love and it happened during extremely complicated circumstances and in a time of cruelty, violence and misfortune...

Bandaul lived during this 13 war years with his family, during these years he committed his destiny to the Buddha. The goddess of the earth protected him, she offered him a refuge to sleep, and helped him dodge the bullets.

This exhibition recounts Bandaul's complex and chaotic journey, which is reflected can be found in the letters written with sand and pictures exhibited at the French Cultural Center.


DU 28 AVRIL AU 4 JUIN
HALL DU CCF
VERNISSAGE : JEUDI 27 AVRIL - 18H30


Srey Bandaul a appris le dessin en 1986 au camp “Site 2” à la frontière
avec la Thailande. Son professeur, Mme Véronique de Group, était une
française. Elle travaille encore actuellement à Battambang avec Srey
Bandaul pour l’association Phare Ponleu Sélapak.

“Chambâk”, c'est le nom d'un arbre sauvage aux fruits comestibles. On
peut également en consommer la pulpe dans le noyau.

“Chambâk”, c’est aussi le nom d'une petite fille dont Bandaul était épris
quand il avait 9 ans. C'était son premier amour et ce, dans une conjoncture
extrêmement difficile où sévissaient la cruauté, les luttes sanglantes
et le malheur... A l’issue du conflit, Chambâk a pu gagner les Etats-Unis.

- Bandaul a vécu ces 13 années de guerre en compagnie de sa famille,
années durant lesquelles il a confié son destin à Bouddha. La déesse
Terre le protégeait, elle lui offrait un coin pour dormir et lui évitait les balles
des affrontements...

- Cette exposition retrace le parcours cahotique et complexe de Bandaul
à l’image des lettres écrites avec du sable et tracées en zig zag sur la
quarantaine de tableaux présentés au CCF.

[More at http://jinja.apsara.org/blog/2005/08/paintings-phare.htm ]


Tags: Cambodia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.5 License.